we were made for each other...

Mrs. Azuan forever

Daisypath Anniversary tickers

we are engaged! ♥

Daisypath Anniversary tickers

since we found L.O.V.E

Daisypath Anniversary tickers

EVERYTHING ABOUT YANNA

My Heart, My Soul, My Family, My Gerek, My Life

Sunday, March 15, 2015

Laparoscopic dan Laparotomy - Ectopic Pregnancy

Salam korang... aku tengah mengantuk sebenarnya. Nauzubillah bangun2 pukul 7am dah. kelam kabut bangun mandi. dan Alhamdulillah, hari pertama duduk rumah sendiri, dalam proses mengemas lagi. penat jugak ngemas walaupun takdelah banyak sangat aku buat kerja. tapi kerja2 renyah kecil2 tu yang leceh lagi memenatkan.

entri kali ni nak bercerita prosedur yang aku jalankan untuk mengeluarkan janin di luar rahim tu. seperti yang telah aku cerita, aku admitted pada 18 Dis 2014. takkan lupa tarikh ni. pagi tu pergi pusat perbidanan untuk scan 7 minggu. bila dah mula scan, aku sendiri mencari macam biji kacang janin baby ni. betul, nampak kosong rahim. tapi aku berdoa ni pandangan orang bodoh medical macam aku. tapi... lepas doc cakap rahim nampak kosong, jantung ni rasa digenggam2. kandungan 7 minggu selalunya seperti ini (gambar google) :



Ayat doctor ketika tu, "Dalam rahim nampak kosong. Saya periksa dari bawah ye," masukkan scan yang melalui alat sulit perempuan tu. masih lagi kosong. "Takpe, kita buat UPT test lagi. Kalau masih positif berkemungkinan, kandungan luar rahim. Saya harap kandungan awak ni sudah gugur sebab tu nampak kosong. Kalau dah gugur, UPT akan negative". Nampak macam kasar kan cakap berharap dah gugur? yelah, kalau kandungan luar rahim is worse than gugur. kandungan tak dapat diselamatkan dan salah satu tiub kena buang.

Basically, ni lah gambaran kandungan aku hari tu. Sepatutnya kandungan menempel di rahim. tapi aku di tiub sebelah kiri.


Jadi, bila di masukkan ke HSA, aku difahamkan akan jalani laparoscopic procedure. iaitu akan dimasukkan 3 tiub untuk jalankan surgery. yang pertama ialah kamera dan lagi 2 ialah alatan untuk memotong dan mengambil kandungan berkenaan.



doctor cakap, misalan menggunakan kaedah ini tidak berjaya contohnya tidak jumpa kandungan atau sukar menembusi lapisan perut semua tu, mereka akan jalankan laparotomy. Laparotomy pulak macam czer. dia akan potong ni bahagian czer tu.

pada 20 Dis 2014 petang dalam pukul 6pm, aku ditolak masuk ke dewan bedah. doctor cakap, aku akan dibius seluruh badan sebab surgery tu memerlukan masuk angin dalam perut kembungkan jadi aku akan tidur sepanjang pembedahan. masa lahirkan Umar, aku takut sangat yang ubat bius tu tak jalan and aku akan rasa sakit ketika pembedahan dijalankan. paranoid kan. bila dicakap bius 1 badan, lagilah aku gabra. macam mana agaknya ya...

tapi aku kagum lah dengan bius ni, aku sedar2 je dah 11pm dan perut dah sakit. surgery dah selesai. kagum kagum! yang aku ingat, masuk dalam dewan bedah, disuruh berbaring. macam kelam2 kabut semua orang dan aku pun masih lagi panic tak hilang lagi. di masukkan ubat bius melalui drip IV di tangan. di pakaikan oksigen dipandu bernafas tarik.... lepas... tarik... lepas... tarik... hilang terus. huhu... sedar2 aku terus cari jam Nampak 11pm dan try untuk angkat tangan panggil orang2 sekeliling. bius masih kuat, susah gile nak angkat tangan dan bercakap. bukak mata lagilah...

bila dapat je perhatian nurse/ doctor (aku tak pasti), soalan pertama aku : "saya operate apa?" orang tu macam terkejut. setiap patient yang nak masuk pembedahan mestilah tahu pembedahan apa yang dijalankan. dia tanya balik, "puan tak diberitahu ke operation apa?" oh... berusaha gile aku nak bercakap, "masuk kamera atau potong?" rasa macam potong sebab sakit dah rasa tapi berdoa semoga kamera je. macam serik potong bersalin ada lagi... orang tu selak sikit kain aku, "Oh puan potong bawah ni..." lalok2 tu... "kenapa? kenapa?" then aku tidur balik kot...

aku sedar balik semula, bed aku ditolak keluar. Nampak muka suami, "Kenapa potong?" haha... drama sikit lah. sebab aku taknak dipotong. kalau potong laparotomy ni macam potong czer lah. kena puasa bersalin 2 tahun. yelah, kita ni makin berumur, dengan medical condition aku ni, aku harap rezeki aku ada lagi dan rezeki tu datang cepat... sampai kat wad je ada keluarga aku dan doctor yang bedah... "Kenapa potong?" mata bukak tutup bukak tutup. suami terangkan kot tapi aku dengar tak dengar. bius tak habis lagi. last2 yang aku dengar, "You tidur dulu. esok I terangkan..."



Pengalaman kali kedua masuk dewan bedah. New experience. Serik. taknak hadapi lagi. masa bedah lahirkan Umar perasaan bercampur baur. seronok pun ada sebab nak jumpa anak. tapi kali ni tahu bedah untuk kosong... takde anak. sedih.






p/s (i) : almost 1pm, dan wasted hours dari pukul 8am aku tak buat kerja menda. haha... kejap lagi lunch.

p/s (ii) : naik rehat nak tanda kerja budak sikit lah.

p/s (iii) : cuti sekolah. lapang.






15032015 ~ 12.46pm
meja aku ~ bilik guru subjek umum - ILPPG

0 comments:

 
template by suckmylolly.com. flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com