we were made for each other...

Mrs. Azuan forever

Daisypath Anniversary tickers

we are engaged! ♥

Daisypath Anniversary tickers

since we found L.O.V.E

Daisypath Anniversary tickers

EVERYTHING ABOUT YANNA

My Heart, My Soul, My Family, My Gerek, My Life

Wednesday, February 27, 2013

HSG X-ray

hai2 korang... hari ni takdelah mood sangat nak update blog tapi mengenangkan februari dah nak sampai ke penghujung, aku rajin2 kan diri. haha... ya, memang. aku mengejar entri bulanan. kadang2 bila bulan tu entri sikit, aku macam frust. "Kenapa aku tak rajin update ni?" ha, bulan ni pun tak banyak sangat entri tapi takpelah... at least ada kan... huhu...

okay2, kali ni aku nak bercerita pasal X-ray HSG yang aku jalani pada 17 Januari 2013. seperti yang aku dah terangkan, appointment aku yang pertama di HSA ialah pada 10 Januari 2013. kemudian dia bagi surat appointment untuk buat X-ray HSG di Jabatan X-ray. orang tu tanya2 pasal period aku. syarat buat HSG ialah, period kena betul2 kering. tak boleh ada tompok2 darah pun. so period aku bulan tu ialah pada 9 Januari 2013. dia kira2 dan bagi tarikh 17 Januari 2013. orang tu cakap, if still ada tompok2 darah, call diorang untuk buat new appointment.

satu lagi syarat penting ialah... TAK BOLEH BERSAMA SUAMI SAMPAI HARI X-RAY. tujuan dia ialah untuk memastikan rahim kosong tanpa janin. x-ray kan merbahaya untuk janin.

okay, appointment pukul 8am. pagi2 dah tercongok kat Jabatan X-ray. sekejap je nama aku dah kena panggil. masuk bilik x-ray and salin pakaian dia. tanggalkan semua, pakai jubah x-ray diorang je. then medical assistant tu suruh aku tunggu doktor. berbaring atas mesin x-ray tu. punyalah sejuk bilik tuuuuuu... nasib baik dia bagi selimut. and jujur, aku cuak sebab sebelum pergi X-ray ni, aku banyak membaca dan mostly kata sakit. even sesakit period pain sebab aku tak menghadapi masalah period pain.

ni adalah mesin yang aku guna tu lah... berbaring di papan. bentuk macam bulan sabit tu ialah kameranya. dia boleh adjust2 ke kiri ke kanan.


okay meh aku terangkan fungsi HSG. ketika HSG, doktor akan masukkan substance/cecair ke alat sulit kita. cecair ini akan mengalir ke uterus, kemudian tiub falopio. tujuannya ialah untuk melihat sama ada saluran2 ini tersumbat. mungkin disebabkan saluran2 tersumbat ini yang mengakibatkan pasangan2 sukar mendapat cahayamata. disebabkan tersumbat, maka sperma suami ataupun telur isteri tidak dapat melalui saluran ini dengan sempurna dan menghalang persenyawaan berlaku.

so, adakah sakit menjalani prosedur ini? mula2 sebelum masukkan tiub ke dalam saluran bawah aku, doktor guna spekulum (mulut itik). time ini memang sakit. uhuk2... selepas tiub berjaya dimasukkan, barulah dia keluarkan spekulum tu. baru lega sikit. then bila doktor nak masukkan cecair, dia akan bagitau akan rasa sakit sikit. bagi aku memang sakit jugaklah. tapi sakit yang boleh diterima lagi. macam period pain yang sakit. aku pernah dulu tahun 2008 period pain sekali. sampai tak boleh tido. macam tulah rasa dia. siapa2 yang menghadapi period pain, mungkin menganggap kesakitan HSG ni small matter. tapi bagi aku, memang sakit. selepas prosedur habis (lebih kurang setengah jam je), okay je aku boleh jalan seperti biasa walaupun perut still rasa sengal2. tapi petang tu, aku tak boleh bangun sekejap. sakit sangat rasa perut ni. tapi dalam pukul 7pm tu, dah reda sakitnya. tapi doktor tu dah pesan, kalau sakit sangat, makan je painkiller. dan aku bukan jenis ambil painkiller, so aku tahaaannnn jelah.

so ini contoh gambar x-ray nya. bukan aku punya. copy dari incik google.



dari pembacaan yang aku telah buat di blog2 di internet2, mostly kesakitan seperti yang aku hadapi. jadi normallah kan? and dari pembacaan jugak, terbukti 20% daripada pesakit yang menjalani HSG, akan boleh mengandung secara normal. ini kerana, substance atau cecair yang mengalir melalui saluran kita tu mungkin telah membuka halangan2 yang sedikit tersumbat dan juga mengembangkan saluran yang sempit.







p/s (i) : almost 11am. wah, lama jugak aku tulis entri kali ni. lenguh bahu.

p/s (ii) : syukur alhamdulillah, Allah masih sayangkan aku. He knows what best for His servants.

p/s (iii) : agak2 adik aku seronok tak dapat jersi yang aku kirimkan? hahaha... perasan lebih aku.

p/s (iv) : kejap lagi nak balik tido. haha... cita2 tinggi ni.







27022013 ~ 10.55am
meja aku ~ bilik guru-KVK

0 comments:

 
template by suckmylolly.com. flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com