we were made for each other...

Mrs. Azuan forever

Daisypath Anniversary tickers

we are engaged! ♥

Daisypath Anniversary tickers

since we found L.O.V.E

Daisypath Anniversary tickers

EVERYTHING ABOUT YANNA

My Heart, My Soul, My Family, My Gerek, My Life

Tuesday, June 29, 2010

basuh najis dengan air kencing

hai2, update yang berlainan dari biasa. ni pasal headline metro rabu minggu lepas... pasal anak beranak yang menjalankan kerja mengurut secara ghairah. dan kemudian, sedekahkan a part of the money untuk memberi makan kepada jemaah2. hmm... apa aku pikir bila first2 baca benda ni?

  1. mungkin, anak beranak (mak dan anak perempuan) terpaksa melakukan kerja tersebut atas desakan hidup.
  2. untuk menutup rasa menyesal kerana terpaksa melakukan kerja tersebut, sedekahkan sedikit duit yang diorang perolehi. kiranya macam dapat tebus dosa kot. buat dosa dan cuba buat pahala untuk menutup dosa.

kemudian, paper hari khamis, mufti memberi komen tentang tindakan 2 beranak tu. dia umpamakan tindakan diorang tu seperti 'membasuh najis dengan air kencing'. kiranya, dah kotor, nak cuci tapi cuci dengan benda kotor. kesimpulannya, semakin kotor. antara kesimpulan yang diperolehi;

  1. dosa tidak boleh terhapus dengan melakukan kebajikan menggunakan wang haram.
  2. pelakunya tidak tahu agama dan jika diteruskan, dirinya jauh dari Allah.

mufti tu cakap, pelakunya kena stop buat benda2 terkutuk ni semua dan bertaubat sebelum hati dan jiwa mereka menjadi gelap dan terlambat nak bertaubat. tapi, jika setiap kali terlanjur dan bertaubat tetapi perbuatan itu di lakukan lagi, seperti meludah ke muka sendiri.

hmm, honestly, aku pun kadang2 pikir yang bila buat salah dan kebajikan melaluinya, dosa boleh terhapus. i feels really stupid when get to know things isn't work like that. betapa jahilnya aku. dan yang paling penting, jangan dimainkan hukum Allah. bila bertaubat, jangan diulangi perkara yang mungkar tu. contohnya, selalu bikin onar then taubat. jangan bila nafsu bergelora, buat lagi then kemudian solat dan baca Al-Qur'an, berzikir moga dosa diampunkan.





p/s (i) : i realise something. i have difficulties when writing about feeling. like something holding my back not to write straight from my heart. kenapa?

p/s (ii) : seronoknya nak duduk hotel Shangri-la jugak dan makan makanan jepun yang di masak di depan mata. sounds fun. sedap tak ek?

p/s (iii) : ultrasound... nak pergi dengan gerek. agak2 ayah bagi tak?




29062010 ~ 11.45pm
rumah aku ~ ruang tamu-depan tv

0 comments:

 
template by suckmylolly.com. flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com